Zacząłeś przygodę z cabrio ale nie wiesz jak o nie dbać ? Tutaj pomożemy w temacie pielęgnacji dachu w Megane Cabrio ph1 i ph2
Zacznijmy od rodzaju dachów jakie mamy
Pierwszy to dach PCV nie spotkałem się aby był taki montowany w Megane Cabrio ale dobrze wiedzieć czym się różnią
Jest to “tania” wersja dachu w cabrio, raczej rzadko już teraz spotykana, konserwuje się go środkami przeznaczonymi do tworzyw vinylowych. Uwaga jeśli mamy takich dach to w warunkach zimowych absolutnie nie zaleca się jego składanie ponieważ ma tendencje do pękania przy niskich temperaturach.
Drugi to dach typu Sonnenland lub podobny dach materiałowy, ten rodzaj dachów występował w Megane Cabrio od 1997 do 2002 roku
Kilka uwag odnośnie użytkowania :
- instrukcja producenta podkreśla aby myć tego typu dach w kierunku ” z włosem” tzn przesuwać rękę myjąc dach w kierunku od silnika do bagażnika
- jeśli ktoś mocno chce to można taki dach składać w zimę aczkolwiek z racji pleksi zamiast szkła w tylnej szybie odradzał bym taka operacje
- nie zaleca się składanie mokrego, wilgotnego dachu ponieważ może tworzyć się pleśń lub szyba pleksi może się odkształcić
- instrukcja informuje aby nie składać dachu w Megane Cabrio na dłuży czas niż 7dni z doświadczenia powiem że wystarczy 48godziny złożonego dachy aby tylna pleksi zaczęła się deformować, wgłębienia, zagięcia i “plamy” nie polecam składać dachu na dłużej niż 48 godzin więcej…
Mycie :
Generalnie tego typu dach nie wymaga specjalnych wyrzeczeń przy myciu Przede wszystkim odradzam stanowczo myjnie automatyczne, plastikowe szczoty mogą uszkodzić dach po za tym taka myjnia to istny koszmar dla lakieru. Jeśli myjnia to tylko ręczna z zaznaczeniem aby nie kierować pełnego strumienia karchera na dach, wystarczy go lekko zroszyć i przetrzeć w kierunku od silnika do bagażnika, nie pod włos ! Jeśli myjemy go sami to podobnie, nie stosować jakiejś domowej chemii typu “ludwik z wodą” Wystarczy go lekko zmoczyć i przetrzeć, dobrą opcją jest też “wyszczotkowanie” dachu, czasami kiedy wydaje się nam że dach stracił kolor, wyblakł okazuje się że jest po prostu zakurzony, piasek pył itp dostają się w materiał i go rozjaśniają, wtedy wyszczotkować dach pamiętając o kierunku na pewno przywróci czarny kolor
Do mycia dachu możemy także wykorzystać specjalistyczne kosmetyki do dachów materiałowych jak np Liqui Moly cena około 70zł 0,5l
Konserwacja :
Dobrze jest na początek sezonu zakonserwować dach, zabiega taki wystarcza ( w zależności od tego czy auto stoi cały czas na dworze czy w garażu i od ilości opadów) średnio koło 3-4 miesięcy w lecie Więc nie trzeba tego powtarzać co “niedziele”
Taka konserwacja powoduje że dach nie wpija wody tylko woda spływa po dachu jak po metalowej karoserii Dzięki czemu dach szybciej wysycha i na pewno ma się w lepszej kondycji
Co potrzebujemy ?
Tutaj jest kilka opcji w zależności od zasobności portfela aczkolwiek niema się co tutaj rozczulać nad super drogimi preparatami
- opcja tania możemy poszukać na allegro preparatu do impregnacji namiotów ( to nie żart ) są to takie same preparaty jak dla dachów cabrio tylko że przeważnie tańsze o 50% tylko z tego względu że napisane jest do namiotu a nie do cabrio nawet opakowania są podobne, kosz takiego preparatu około 20zł wystarczy na 2-3 impregnacje
Wygląda on tak
- opcja droższa kosmetyki specjalnie do konserwacji dachów w cabrio, np firma Sonax, impregnuje dach, zabezpiecza przed wnikaniem brudu w wewnętrzną strukturę, i przywraca kolor dachu Cena takiego zestawu to około 35zł
- opcja dla wymagających stawiających na znane firmy tutaj mogę polecić Meguiar’s Convertible Weatherproofer cena około 70zł można kupić w www.meguiars.pl
Sposób nakładania :
Pamiętajmy że są to preparaty konserwujące więc wpierw trzeba przygotować dach, wyczyścić aby nie konserwować brudu Później przygotujmy samochód, tylną szybę zaklejmy gazetą, dobrze jest też zabezpieczyć szyby boczne. Dlaczego ? ponieważ są to środki “tłuste” do konserwacji materiału i ciężko się je zmywa z szyb i lakieru.
Preparat w spreju nakładam tak aby pokrył cały dach, szczególnie szwy i zagniecenia, najlepiej operacje przeprowadzić w bezwietrzny dzień (żeby preparat nie zwiało przed wyschnięciem) nie nakładajmy preparatów w słońcu Sprej w żaden sposób nie przywraca koloru jest niewidoczną powłoką która wchłania się w materiał i ujawnia swe działanie dopiero podczas deszczu
Preparat Sonax nakładamy aplikatorem w zestawie, pamiętajmy tylko o kierunku smarowania
Przywrócenie koloru dachy brezentowe :
Aby poprawić estetykę dachu, ewentualne przebarwienia czy odzyskać czerń dachu możemy zastosować preparat Vinyl cena około 35zł wygląda tak
Czyszczenie tylnej szyby pleksi :
Osobiście nie testował jeszcze tych środków są dedykowany dla miękkich szyb w cabrio, mają odzyskać kolor i przejrzystość , zdam relacje z działania tego środku za kilka miesięcy jest to Meguiar’s Plast-X cena około 50zł wygląda tak
Generalnie to wszystkie zabiegi dotyczące konserwacji dachu, dodatkowo możemy przesmarować uszczelki w dachu i łączeniach tak aby nam długo służyły ale ten temat poruszę w kolejnym artykule przy okazji pokazując jak zlikwidować skrzypienia, trzeszczenia dachu
( częściowo z cabrio-club.pl i cabrio-shop.pl)
Andrew
19-05-2011 at 23:38
wszystko super i ekstra, ale kiedy można spodziewać się info na temat likwidacji skrzypienia dachu?
Rene
28-11-2011 at 16:22
fajne ciekawe porady, kierowalem się nimi, chcialbym jescze sie dowiedziec jak sprawdził się ten srodek do szyby (plexi) i czy moze są jakies inne, podobne, sprawdzone.