Naprawa spryskiwaczy (przypadek kiedy silniczek pompuje, a na szybę nic nie leci)
Rzeczy potrzebne do naprawy: klucz do kół, torx 20, klucz nasadkowy, żyletka lub b. ostry nożyk, opcjonalnie miska i drobnoziarnisty papier.
Hasło “UWAGA” oznacza moje spostrzeżenia, które mogą ułatwić Ci pracę…
Zbiornik i silniczek spryskiwaczy znajduje się nad prawym przednim kołem. Żeby się do nich dobrać trzeba zdjąć koło. Jak zdjąć koło chyba nie muszę pisać .
Po zdjęciu koła, zabieramy się za demontaż nadkola. Składa się ono z dwóch części i jest przykręcone 4 śrubami (2 wkręcone w zderzak oraz dwie w okolicy progu) Poza śrubami, nadkole mocowane jest plastikowymi “pinezkami” UWAGA: Pinezki należy wyciągać z wyczuciem, dość łatwo się urywają. W pierwszej kolejności wyjmujemy część nadkola od strony kabiny, później część od strony zderzaka. więcej…
Po wyjęciu nadkola, podnosimy maskę i odkręcamy nakrętkę mocującą wlew płynu oraz wyciągamy sam wlew ze zbiorniczka
UWAGA: Warto w tym momencie podstawić miskę pod spód samochodu, gdyż nadmiar płynu znajdujący się ewentualnie we wlewie zacznie się wylewać.
Następnie zabieramy się za demontaż samego zbiorniczka. Jest on przykręcony jedną śrubą od strony reflektora, i zaklinowany od strony drzwi
UWAGA: Podczas odkręcania śruby, drugą ręką należy trzymać zbiornik, żeby nie wypadł, oblewając nas zawartością
Kiedy już szczęśliwie opuścimy zbiorniczek i wylejemy jego zawartość, możemy zabrać się za odłączenie silniczka. Najpierw trzeba odłączyć od niego zasilanie (wtyczka u góry), następnie dwa wężyki (zapamiętać, który wężyk z której strony silniczka – spryskiwacz przód i tył w wersji coupe nie cabrio ) Potem ciągnąc do góry wyciągamy silniczek ze zbiornika.
Zabieramy się teraz za rozłożenie silniczka. Najpierw odłączamy tę część:
Następnie odłączoną część silniczka rozkładamy w ten sposób:
UWAGA: Część ta zmontowana jest na zasadzie zatrzasku, więc jej rozmontowanie wymaga trochę cierpliwości
W środku znajduje się cylinderek, zakończony po obu stronach gumą. I to jest właśnie sprawca naszych kłopotów. Guma ta lubi sobie napęcznieć, zatykając przepływ płynu. Bierzemy więc np. żyletkę i ścinamy ją delikatnie z obu stron. Żeby wyrównać powierzchnię gumy możemy delikatnie przetrzeć ją drobnoziarnistym papierem ściernym.
UWAGA: W celu sprawdzenia efektów naszej naprawy, należy zbiornik zamontować na chwilę na swoim miejscu (o napełnianiu płynem już nie piszę ) Jeśli zbiornik będzie leżał np. na ziemi, silniczek nie da rady wpompować płynu do dyszek.
Teraz pozostaje nam już tylko to wszystko złożyć i cieszyć się czystą szybą
Powodzenia
Artykuł pochodzi z forum Megane Coupe
Patryk
26-06-2010 at 15:36
Świetny poradnik! Ja totalny amator dzięki niemu naprawiłem sam spryskiwacze i zaoszczędziłem na wizycie u mechanika. Wielkie dzięki!
Seba
13-07-2011 at 16:18
Super poradnik.Opisane krok po kroku nawet taki laik jak ja zrozumiałem.WIELKIE DZIĘKI.Pozdro.
McF-1983
01-12-2012 at 14:50
bardzo fajna porada. mechanik zażyczył sobie za naprawę 100zł + silniczek – może zbiornik.
dzięki temu zaoszczędziłem dużo kasy i nauczyłem się przydatnych rzeczy.
Bratek
01-12-2012 at 16:43
i oto chodzi
daro67
15-07-2013 at 22:46
Super to opisałeś, szkoda że nie trafiłem na to wcześniej!!!
W megance1 oznaczenia na klapce bezpieczników nie dają pełnej jasności, gdzie jest bezpiecznik od pompki. Straciłem tyle czasu szperając w bezpiecznikach. Szybciej znalazłbym przyczynę braku pompowania płynu sprawdzając wg. twojej instrukcji. Dodam jedynie to, że można wyjąć pompkę bez wykręcania koła, ją samą wyciągamy ruchem z dołu do góry ( ja nie wyciągałem zbiorniczka). Za pomocą przewodu el. podłączając pompkę na “krótko” do akumulatora okazało się , że padła pompka.
igowron
12-10-2013 at 14:17
Jestem mechanikiem ;;starej daty,, i zastanawiałem się jak naprawić spryskiwacz, a tu proszę taki wspaniała porada, dziękuję CI bardzo!
KanE
07-12-2013 at 16:20
Naprawdę super opis. Zrobiłem dokładnie tak jak napisane i działa!
Można sprawdzić samą pompkę wkładając do kubeczka z wodą i podpinając jedynie wtyczkę – dużo szybsze ale trzeba drugą osobę.
Jarek
21-12-2013 at 22:33
Potwierdzam -dobra robota. Naprawiłem w Renault I a jestem laikiem
milimetr
02-01-2014 at 21:54
wszystko jak w opisie się sprawdza ale ja w moim coupe 2001r
roboty max 1h
polecam
Xinder
23-02-2014 at 19:08
ja wprawdznie nie mam cupe tylko combi ale było bardzo podobnie.
moje uwagi:
nie wiem co dla was znaczy “laik” ale mi t zajelo ponad 3h roboty…
samo zdjecie nadkoli z tych zatrzaskow było dla mnie problemem.
jak juz sie umeczyłem z nadkolami to najpierw pompke wyjołem z zbiorniczka w góre i na wezykach opadla mi nizej gdzie juz ciut lepsze dojscie miałem do wyjecia wezyków i zasilania.
i rzeczywiste ta guma sie poszerzyla i po obcieciu jej do szerokości tulei zaczeło działać.
kolejne problemy wyszły niestety przy montowaniu pompki spowrotem do zbiorniczka.
robi sie to od dołu na czuja i niestety wpychajac pompke w zbiornik wepchłem ja razem z uszczelką. Musiałem zdjąc zbiornik ktory z prawej strony jest przysróbowany ( latwo zauważyć) a z lewej strony jest wepchniety w otwork ktory wystaje przy zawiasach z drzwi.
wiec sam nie jest w stanie wypasc nawet jak wlew do zbiornika sie wyjmie.
I musze powiedziec ze jak bym od razu demontował pompke razem z zbiorniczkiem wszystko poszło by duzo szybciej. Zbiorniczek wyjołem w pare minut a razem z nim przewdy z pompki i zasilajacy wyszły mi w dół. wiecej miejsca i skłądanie tego spowrotem tez kilka minut i bez stresu ze niema miejsca albo ze czegos nie widac.
zakładajac nadkola polecam najpierw założyc prawe a poźniej lewe:) Na odwrót nie dałem rady.
Zbyszek
30-03-2014 at 22:31
dokładnie i krok po kroku /absolutnie super/ pozwoliły mi samemu usunąć dokładnie opisaną awarię w mojej megance kombi z 2001 …. nie lubię usterek wsamochodowych ale dałem rade dzieki autorowi
Iza
31-03-2014 at 13:07
ja wymieniłam pompkę z tym, że to nie rozwiązało mojego problemu w mojej megance, bo płyn leci i owszem ale tylko wtedy, kiedy maska jest podniesiona do góry, a kiedy normalnie leży to już płyn nie leci, co robić ?
Krzysiek
10-07-2015 at 11:34
Tutorial na prawdę pomocny, jako że mam 2 lewe ręce do mechaniki i to naprawiłem mogę potwierdzić
Doprawdy zajęło mi to ok 2 czy 3 godziny ale ważne że spryskiwacz ponownie działa. Dając do mechanika na pewno trzeba by było kupić nową pompkę i zapłacić z 200zł za całość a tak pieniążki zostały w portfelu. Tylko więcej takich poradników
ciastek
05-11-2015 at 23:33
O chłopie! Uratowałeś mi moje skołatane nerwy! Słyszę, że pompka chodzi, a nic nie leci. Umęczyłem się, zdjąłem silniczek, ściąłem ten nadmiar gumy i spryskiwacze pryskają dalej niż sama szyba
Dzięki!
edek
07-12-2015 at 21:04
dzięki za dobrą infofmację ,ale mam problem ,prąd do silniczka dochodzi asilniczek nie odzywasię.Po podłączeniu na krótko do akumulatora pracuje . żeby sprawdzić czy dochodzi prąd – podłączyłem żarówkę 12v21w zaświeciła pełnym światłem. Poszukuje dobrej rady .