Witam wszystkich zainteresowanych tym tematem
W poniższym opisie przedstawię w jaki sposób wymienić zegary z renault megane ph I na te z renault megane ph II
Do tej operacji przymierzałem się już długi czas lecz ostatnio padł mi obrotomierz w starych zegarach i postanowiłem wymienić je na wersje z komputereme pokładowym. Jak już wielu się rozglądało to ciężko dorwać wersje z kompem z ph I i tak za bardzo mi nie leżały te zegary układ zegarów jakoś mi nie pasował. Te po lifcie są jakoś bardziej przyjazne moim oczom
Teraz jak rozróżnić wersje liczników z phII które posiadają komputer pokładowy??
Są dwie firmy które robią zegary do megane JEAGER i SAGEM
Liczniki firmy JEAGER rozróżniamy po nr na naklejce z tyłu. Licznik o nr 7700//427//900 C jest wyposażony w komputer pokładowy natomiast licznik o nr 7700/427/896 C NIE POSIADA komputera pokładowego
Liczniki firmy SAGEM rozróżnimy po napisie jaki widnieje na tylnej ściance licznika. Jeśli widnieje napis ADAC EU to oznacza wersje europejską a ADAC oznacza komputer pokładowy tak jest oznaczony w renault. W wersji bez kompa są następujące oznaczenia STD EU czyli wersja europejska opcja standard bez kompa.
Na początku musimy się zaopatrzyć w zegary ja znalazłem takie (poniżej foto) razem z kostkami do nich. Cena 100zł więcej…
Następnie bierzemy się za rozbieranie naszego kokpitu. Pierwsze co to wyciągamy maskownice głośników pod nimi są dwie śrubki na torx wykręcamy je, następnie opuszczamy kierownice w dół aby było łatwo zdjąć górną część kokpitu. Pociągamy go lekko do góry a następnie ku siebie aż wyskoczy z zaczepów.
Naszym oczom ukazują się zegary przykręcone na 3 torxy odkręcamy je i wyciągamy zegary.
Następnie odłączamy 4 kostki od nich (przezroczystą, brązową, czarną i szarą)
Bardziej szczegółowy opis demontażu deski rozdzielczej w tym artykule
Teraz najważniejsza część pracy przed nami
Ja zrobiłem tak że zostawiłem oryginalne kostki od starego licznika a nóż może się coś zmieni w przyszłośći
Z kostek od nowego licznika brałem po kabelku i dolutowywałem go do odpowiednich pinów w starych kostkach

w 90% meganek które nie miały komputara pokładowego nie ma pociągniętego kabelka z ECU ( informacji o spalaniu). Ja musiałem ciągnąc kabelek od licznika do skrzynki w komorze silnika tej koło lewej lampy. Natomiast z ECU do tej skrzynki kabelek już miałem podciągnięty.
Teraz przeciągamy brakujący kabelek do tej skrzynki ja wykorzystałem przelot którędy jest poprowadzona linka od otwierania maski (foto poniżej).

Twardszym drucikiem przebijamy gumową osłonę i przepychamy przewód do komory silnika, możemy go przymocować do tej linki aby nie latał nam (ja tak zrobiłem)

Następnie otwieramy pokrywę skrzynki i naszym oczom ukazuje się biała kostka z układem 4×9

Po rozłączeniu tej kostki widzimy układ pinów od strony silnika (zaznaczyłem na foto który to pin idzie z ECU)

Teraz musimy z tej kostki wyciągnąć niebieską mniejszą kostkę i dosztukować brakujący pin ( na foto już widać założony brakujący pin)

Następnie składamy tą kostkę w kolejności odwrotnej do tej co rozebraliśmy ją
A tak już wyglądają kostki po całej operacji lutowania, oczywiście stare kostki należy zaizolować aby nie zrobiły przez przypadek spięcia

Tu już widzimy nowe zegary podłączone do wykonanej instalacji w aucie

Tak się prezentują już na swoim miejscu nowe zegary aha składamy w kolejności odwrotnej do tej co rozkręciliśmy kokpit
a tu widać już dane wyświetlające przez komputerek

Teraz przystępujemy do wymiany manetki wycieraczek na wersji z przyciskiem do komputera.
Tak wygląda wersja bez tego przycisku

a tak z przyciskiem od przełączania funkcji komputera

Przystępujemy do odkręcenia obudowy kierownicy musimy odkręcić trzy śrubki torxem

następnie odkręcamy górną obudowę po wcześniejszym ściągnięciu dolnej
teraz odkręcamy manetkę od kolumny jest ona przykręcona dwoma wkrętami na krzyżak (słabo trochę widać ale jak rozkręcicie to będzie widać o co chodzi )

Po odkręceniu tych śrubek odłączamy kostkę z przewodami i wysuwamy manetkę w prawo
Następnie podłączamy brakujący przewód do kostki znajduje się on w miejscu b7
(na foto widać na kostkę już zamontowany pin w dolnym lewym rogu)

Wszystko składamy w odwrotnej kolejności i cieszymy się z nowego udoskonalenia w aucie
A i jeszcze jedno do tych którzy nie posiadają ABS-u w aucie. pin nr 14 i 15 z czerwonej kostki należy zlutować do siebie i zewrzeć do masy auta. Tym sposobem oszukamy komputer że nasz ABS- jest w aucie i jest sprawny inaczej będą świecić kontrolki od absu oraz SERV i STOP co bardzo szczypie w oczy
Poniżej umieściłem rozpiskę pinów gdzie który podłączyć (kliknij aby powiększyć)

ROZPISKA PINÓW LICZNIKA z ph I do phII
Artykuł pochodzi z forum Megane Coupe
michal
23-02-2010 at 15:15
Po odkręceniu tych śrubek odłączamy kostkę z przewodami i wysuwamy manetkę w prawo
Następnie podłączamy brakujący przewód do kostki znajduje się on w miejscu b7
z kad wziasc ten brakujacy przewód