Ładna pogoda na dworze więc czas zamienić 4 osobowe megan w 2 osobowego “roadstera”.
Foto opis krok po kroku jak zamontować roadboxa oraz wskazówki co robić gdy box działa nieprawidłowo.
Potrzebny nam będzie klucz 13stka i torx T40
Kilka fotek do porównania przed montażem boxa więcej…
Foto boxa
Widok na kanapę z windshotem
Kanapa bez windshota
No to zaczynamy demontaż kanapy. Na dole są dwie śruby za fotelem pasażera i za kierowcą .
Odkręcamy je kluczem torx T40 i odkładamy, będą nam potrzebne do przykręcenia boxa
Siedzenie kanapy zdemontowane
Odpinamy pasy (złącze takie same jak do zapinania pasów z przodu)
ściągamy pasy i przeciskamy ja na zewnątrz oparcia tak aby je uwolnić
Teraz podnosimy klapę pod którą jest dach, czyli przekręcamy stacyjkę na zapłon, zaciągamy ręczny i dusimy guzik odpowiedzialny za dach, puszczamy go w momencie kiedy klapa jest otwarta. UWAGA zostawiamy auto na zapłonie, jeśli odetniemy zasilanie do pompy to płyn zaraz spłynie i klapa nam się sama zamknie.
Odkręcamy dwie nakrętki klucz 13stka
Teraz oparcie kanapy jest już wolne i je zdejmujemy, nakrętki będą nam potrzebne
Zakładamy podłogę aby wyrównać przestrzeń bagażową
Podłoga pasuje idealnie, bez różnicy czy mamy PH1 czy PH2 wszystko pasuje na wymiar
Roadbox jest standardowo wyposażony w jedną lampkę ale bez problemowo można założyć drugą po drugiej stronie
To jest złączka od zamka boxa i oświetlenia
Bierzemy naszego boxa i zakładamy w miejsce kanapy, ponieważ sam to wszystko robiłem to nie miał mi kto fotek robić podczas montażu
Box wyposażony jest w dwa bolce identyczne jak w oparciu które wchodzą w otwory po oparciu, przykręcamy nakrętkami z oparcia do szpilek od boxa ale nie dokręcamy na maxa bo trzeba będzie jeszcze wyregulować wysokość osadzenia boxa. Na szpilkach od boxa są też nakrętki do regulacji głębokości montażu, można też ustawić wysokość po to aby garby zlewały się z klapą
Przykręcamy lekko nakrętki, wpinamy wtyczkę od sterowania
Zamykamy pokrywę od komory dachu i sprawdzamy czy box leży równo z klapą
Jak widać prawy garb jest troszkę za wysoko i lekko wystaje, wtedy podnosimy klapę, poluźniamy nakrętek, box troszkę opada, dokręcamy nakrętkę, opuszczamy klapę i znów porównujemy czy leży równo
Kiedy ustawimy równo garby, dokręcamy nakrętki
Przeciągamy pasy z powrotem do zaczepów
Teraz dokręcamy śruby na dole boxa, nie wchodzą one w otwory po kanapie lecz są przykręcane do wewnątrz boxa
No i gotowe box założony
Megana z boxem
Z założonym widshotem wygląda to tak
Z boxem można spokojnie zakładać dach, nie koliduje on w żadne sposób
Oparcie pakujemy i chowamy do zimy
Na koniec kilka uwag odnośnie obsługi.
Roadbox jest wyposażony w zamek, gdy zamykamy drzwi z pilota wtedy też zamykany jest box (blokowany haczykiem). Nie wiem czy to co jest u mnie objawia się też w innych modelach ale należy tak zamykać boxa aby ten plastikowy haczyk znajdował się maxymalnie po prawej stronie (przyciskać rączki w stronę kierowcy)
Jeśli tego nie zrobimy i zatrzaśniemy go “bardziej od strony pasażera” wówczas nie będzie on dobrze zablokowany objawia się to przez :
- podczas jazdy świeci się światełko nad lusterkiem wstecznym – [ źle zamknięta klapa od boxa (jeden z czujników nie jest dociśnięty) ]
- podczas zamykania auta z pilota włącza się alarm tzn. mrugają światła długie na przemian z awaryjnymi – [ źle zamknięta klapa od boxa (czujnik od świateł jest dociśnięty ale czujnik od alarmu nie) ]
- podczas zamykania auta z pilota auto nie mrugnie dwa razy i będzie słychać charakterystyczny pisk (dźwięk) taki sam jak przy otwieraniu dachu – [ klapa od boxa jest niedomknięta (żaden czujnik nie jest dociśnięty) ]
Więcej problemów nie występuje, dlatego radze zamykać boxa bardziej w stronę kierowcy wtedy żadne z tych problemów nie występuje.
Jeśli np jedziemy i otworzymy klapę od boxa zapali się światełko nad lusterkiem oraz zapali się kontrolka od otwartych drzwi, ponieważ sam box traktowany jest jak dodatkowe drzwi Na koniec podsumowanie plusów i minusów oraz na co zwrócić uwagę przy zakupie
+ (plusy boxa)
• o wyglądzie chyba nie trzeba pisać
• dodatkowa przestrzeń ładunkowa według katalogu 182 litry
• znacznie zmniejsza zawirowania powietrza, z założonym dodatkowo widnshotem minimalizuje powiewy niemal do zera
• jeśli mamy subwoofer w bagażniku to z boxem słychać go bardziej, oparcie dużo wytłumiało
• usztywnia nieco konstrukcje (dziś założyłem boxa pierwszy raz po pół roku i odczułem że auto mniej się trzęsło na dziurach)
- (minusy boxa)
• cena i trudno dostępność
• ciężar lekko zwiększa się masa auta
• większy hałas w kabinie przy złożonym dachu (tak jak pisałem wcześnie sub jest głośniejszy ale do kabiny dostaje się też więcej hałasów z drogi, szum opon itp. jest troszkę większy)
• trzeszczenie uszczelek (na dziurach kiedy cała konstrukcja pracuje uszczelki ocierają się o boczki tylne i delikatnie skrzypią)
Jeśli chodzi o zakup to należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy:
• stan uszczelek wokół boxa
• stan linki-gumki od trzymania pokrywy, może być już słaba wtedy po podciągnięciu klapy do góry sama zaraz sie zsunie
• stan elektryki i słownika, jeśli jest taka możliwość to lepiej sprawdzić czy box dobrze działa bo może się okazać że coś z elektryką jest nie tak i wtedy wszystko zaczyna wariować
• no i na koniec stan ogólny, pęknięcia rysy itp